© Rob Oostveen - Roboobooks
Het was bij een toevallige ontmoeting met Wim Daniëls op de markt in Eindhoven dat
een afspraak werd gemaakt. Dat we beiden “fietsen” als hobby hadden, was een ander
toeval. Tijdens een kopje koffie een tijdje later vertelde ik hem over mijn bezigheden
met het schrijven van thrillers; op dat moment lagen er al negen boeken van mij
(inmiddels twaalf). Wim maakte mij duidelijk dat het erg moeilijk was om publiciteit te
krijgen voor dat genre. Een teleurstelling natuurlijk! Maar nadat ik wat meer verteld had
over mijn achtergrond, kwam hij met een andere suggestie.
Ik had hem verteld over mijn 40-jarige ervaring in de digitale wereld, van strategisch
planner van de kantoordivisie en later als product-marketing manager van de personal
computers bij Philips tot bedenker en oprichter van de eerste online communities in de
wereld, met Smulweb als bekendste.
Wim suggereerde daarop dat ik een boek moest schrijven over mijn ervaringen met de
digitalisering en gaf ook een naam van een uitgever. Dat resulteerde in een gesprek bij
Haystack, waar de uitgever mij vroeg waarom ik zo’n boek zou willen schrijven? Het idee
dat mijn kinderen en kleinkinderen zouden moeten leven in een wereld waar de grip op
de digitalisering vrijwel verloren zou zijn, bracht mij tot de overtuiging dat ik iets kon
doen om burgers en overheid meer inzicht te geven in de online bedreigingen die ons
omgeven. Het schrijven van een boek over dat thema kon wel eens een leuke uitdaging
worden. In zo’n boek zou ik mijn kennis, ervaring en visie op de digitalisering heel goed
kwijt kunnen. Ik had mij al vaak verbaasd over het gemak waarmee burgers, maar ook
de overheid, voorbij gingen aan de invloed die de digitalisering op ons leven en onze
samenleving heeft. Daar zou ik via een boek dieper op in kunnen gaan.
Een half jaar later lag de eerste versie van het manuscript bij de uitgever en daarna
werd het nog hard werken door redactie, aanpassingen en correcties. Nu ligt er een
standaard werk over digitalisering met als titel “De digitale epidemie”, en dat ik in een
stijl geschreven heb, die het voor iedereen toegankelijk maakt.
Daarna kwam “2024 - Nederland 40 jaar na George Orwell’s 1984”, over de invloed van
de digitalisering op de samenleving en hoe de overheid hiermee om zou moeten gaan.
Mijn volgende boek heet “Zo bind je klanten online!”, en beschrijft de mogelijkheden
om middels een community klanten online aan je te binden.
Omdat mijn boeken nog lang niet alle aspecten van de digitalisering omvatten, geef ik
ook lezingen en adviezen en schrijf ik regelmatig korte artikelen over dat thema en geef
een nieuwsbrief uit. Ik blijf betrokken!
Hier nog een beknopte weergave van mijn loopbaan:
•
In 1974 afgestudeerd aan de TU/e op Bedrijfskunde.
•
strategisch planner voor kantoorautomatiseringsdivisie bij Philips
•
product manager word processing bij Philips Data Systems
•
product-marketing manager personal computers bij Philips Data Systems
•
ondernemer op gebied van pc-netwerken
•
interim manager automatiseringsbedrijven
•
strategisch adviseur Speech Recognition voor Philips
•
ondernemer op gebied van internet en communities (o.a. Smulweb)
•
adviseur customer loyalty bedrijf
•
vanaf 2016 gestopt en auteur van thrillers geworden
•
in 2019/2020 “De digitale epidemie” geschreven.
De auteur
Rob schrijft ook thrillers.
Meer daarover vind je hier.